wtorek, 19 lipca 2011

Rezultaty debaty cz.II


Temat IV
    Partycypacja – co to jest i czy warto?
O tym, czym jest partycypacja i jakie są zasady społeczeństwa obywatelskiego, opowiadał młodzieży Pan Paweł Prokop, prezes zarządu Fundacji Inicjatyw Menedżerskich oraz doradca społeczny Prezydenta Lublina. Rozmowa toczyła się wokół uczestnictwa młodzieży w życiu szkolnym oraz życiu społeczności lokalnej. Młodzież analizowała i dyskutowała nad swoimi doświadczeniami związanymi z angażowaniem się w proces współdecydowania o ofercie, jaką mają dla niej instytucje i organizacje. Uczestnicy zgodnie stwierdzili, że jest to temat trudny i wymaga dodatkowej edukacji nie tylko wśród ludzi młodych, ale także w starszych pokoleniach, które nie zawsze rozumieją, że istotą współuczestnictwa jest równe traktowania wszystkich stron.
Postulaty zaproponowane przez młodzież:
  • podejmowanie działań edukacyjnych i uświadamiających młodych ludzi w kwestii współuczestnictwa w życiu społecznym, samorządności – należy podejmować dodatkowe działania np. spotkania informacyjne, debaty, głosowania, podczas których głos młodzieży jest faktycznie słyszalny.
  • większe zaangażowanie w edukację na temat partycypacji ekspertów, decydentów, osób, które będą umiały wspierać inicjatywy młodzieżowe, które będą traktować młodych jak partnerów przemian społecznych
  • podejmowanie działań edukacyjnych, które będą przeciwdziałały kształtowaniu się postawy roszczeniowej u młodzieży.

Temat V
    Warto być liderem: aktywne uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej.
O przywództwie młodzież rozmawiała z radnym Rady Miasta Lublin, Panem Sylwestrem Tułajewem. Dzięki tej rozmowie młodzi ludzie dowiedzieli się, że edukacja szkolna nie wystarczy do odniesienia sukcesu w życiu zawodowym i społecznym. Lider jest osobą żywo zainteresowaną funkcjonowaniem społeczności lokalnej, zna jej problemy i potrzeby. Jest zdecydowany podejmować odpowiedzialność za proponowane przez siebie rozwiązania. Jeśli społeczność nie ma lidera, trudniej zmieniać jej rzeczywistość, ponieważ większa część ludzi angażuje się w zmiany tylko, jeśli zaproponuje je ktoś inny. Ktoś, do kogo mają zaufanie.

Tematy VI i VII

    Wolontariat – bezinteresowna pomoc, rozwój zainteresowań czy zdobywanie doświadczenia?
oraz
    Jak wolontariat wpłynął na moje życie?

Grupy, w których dyskutowano o wolontariacie młodzieżowym cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Młodzież rozważała różne aspekty bezinteresownej pomocy z Panią Beatą Lachowicz, wiceprezes Fundacji Rozwoju Wolontariatu, Panią Justyną Orłowską z Regionalnego Centrum Wolontariatu w Lublinie, a także Agnieszką Grygo – wolontariuszką wielu programów i akcji. Dwóch wolontariuszy zagranicznych opowiadało o wolontariacie w innych krajach Europy. Dyskusja ta pozwoliła młodym ludziom uświadomić sobie, że wolontariat to nie tylko praca w hospicjach czy z osobami niepełnosprawnymi, ale także inne działania, dzięki którym mogą rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności pracy w grupie i kontakty osobiste.
Postulaty zaproponowane przez młodzież:
  • jeszcze szersza edukacja i informacja na temat wolontariatu, gdyż ten młodym ludziom nadal kojarzy się z pomaganiem biednym, niepełnosprawnym i zbiórkami darów lub pieniędzy
  • kształtowanie „mody na wolontariat”, która będzie promowała bezinteresowne działania jako pozytywny wyróżnik, możliwość nawiązywania kontaktów społecznych, rozwijania zainteresowań.
Temat VIII
    Czego oczekują pracodawcy, a na czym zależy pracownikom?

Przedsiębiorcy mają inne oczekiwania od potencjalnych pracowników, niż się powszechnie wydaje. Panowie Krzysztof Zakrzewski i Paweł Cwemk z firmy Vico Sp. J. przekonywali młodzież, że cechami najbardziej potrzebnymi w pracy są kreatywność, odpowiedzialność, lojalność oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach społecznych. Braki w wykształceniu czy doświadczeniu są najłatwiejsze do nadrobienia, więc nie koniecznie muszą być dyskwalifikujące. Ważne jest, aby potencjalny pracownik wiedział, w którym kierunku chce się rozwijać oraz co ma do zaoferowania pracodawcy. Panowie podkreślali także fakt, że pracodawcy i szefowie też są ludźmi i wiele ustaleń na linii pracownik-pracodawca zależy od zwykłej rozmowy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz